11 dont’s voor onderwijs met een digibord

    1. Dont’1 Ga nooit met je rug naar de deelnemers staan.

      Omschrijving: Dit is een van de grootste ergernissenDe leerkracht zet de laptop zo neer dat hij het scherm of digibord voor zich ziet.De docent instrueert vervolgens de groep met de rug naar de ruimte toegekeerd, Leerkrachten moeten niet praten tegen een bord. Zij moeten praten tegen de deelnemers.
      Oplossing: Door simpelweg de richting van de laptop te veranderen kan de leerkracht de hele groep te zien (bijvoorbeeld dwars op het bureau). Dan kan de laptop zelfs als autocue gebruikt worden
      Voordeel: De leerkracht houdt oogcontact met de deelnemers en kan een meer authentieke discussie voeren. De leerkracht kan zo ook de reacties en de mate van interesse in zien.

    2. Don’t 2: Maak geen schaduwen op het digibord met hand of lichaam.

      Omschrijving: Vaak staat de leerkracht voor het digibord te wijzen op, of te praten over, dingen die op het bord worden geprojecteerd. Het probleem is, dat hij in het pad van de lichtstraal van de projectie staat. Deelnemers kunnen niet zien waar hij het over heeft.
      Oplossing: Wees u bewust van de lichtprojectie. Als u vindt dat u toch iets moet aanwijzen gebruikt dan een aanwijsstok. U kunt natuurlijk ook gewoon zeggen over welk deel op het digiboard u het heeft. (bijvoorbeeld linksboven) Of gebruik de muiscursor  van uw laptop.
      Voordeel: De deelnemers kunnen zien wat u met hen wilt delen.

    3. Don’t  3 Let op de weergave van afbeeldingen, te klein of scheefgetrokken.

      (nb dit geldt voor losse beamers maar ook afbeeldingen op digiborden verdienen aandacht)
      Omschrijving: Vaak zien we veel te kleine of scheef weergegeven afbeeldingen
      Oplossing: Zorg ervoor dat het beeld het hele vlak waarop u projecteert vult en pas dat eventueel handmatig aan door de te schuiven met de projector. Ook kunt u de keystone-functie gebruiken om te controleren of de afbeelding niet scheef getoond wordt.
      Voordeel: Een klein of vervormd beeld leidt af en dat wil elke leerkracht vermijden. Door ervoor te zorgen dat het beeld schermvullend en is recht staat voor deelnemers kunnen zodat zij zich concentreren op de presentatie.

    4. Don’t 4 Laat het publiek niet in het donker zitten

      Beschrijving: Lesgeven en leren gaat niet in het donker. Doe het licht dus niet uit tijdens een instructie. In het donker zitten activeert en stimuleert niet, het daagt niet uit tot interactie. Sterker nog, veel mensen worden slaperig in het donker. Daarnaast is het moeilijk om oogcontact te hebben met de deelnemers.
      Oplossing: Laat het licht aan. Meestal is het bord goed te zien. Als de ruimte is voorzien van meerdere lichtschakelaars doe dan de lichten voor in de ruimte uit. Als de ruimte ramen heeft, sluit dan de zonwering in dat deel waar het bord hangt. Als dat niet mogelijk is, ga dan langs de kringloop en koop een aantal losse lampen,  dat zal ook de sfeer in de ruimte nog meer verhogen.
      Voordeel: De deelnemers zullen alerter zijn en meer betrokken deelnemen aan de les. Iedereen in de ruimte kan elkaar zien.

    5. Don’t 5: Blijf van dat bord af.

      Beschrijving: Leerkrachten vinden het soms nodig om dingen op het digibord aan te wijzen.  Dat draait vaak uit op een dansje tussen de laptop en het scherm.
      Oplossing: Elke computer is uitgerust met een gratis elektronische aanwijzer dat  heet een cursor. Zo hoeft U hoeft niet heen en weer te rennen tussen de laptop en het digibord. Deelnemers weten wat een cursor is en kunnen de aanwijzingen volgen als maar gezegd is: volg de cursor.
      Voordeel: Als de leerkracht aanwijst met de cursor in plaats van een vinger kan hij oogcontact houden met  de deelnemers.  Interesse en begrip van de les is zo beter te monitoren. Een onnodig afleidende dans wordt zo ook voorkomen.

    6. Don’t 6: Verspil geen tijd met rommelen aan apparatuur.

      Omschrijving: Lestijd mag niet worden verspild doordat apparatuur niet tijdig en goed is klaargezet. Lestijd  is te kostbaar om deelnemers ervan te beroven omdat een leerkracht de spullen niet op orde heeft. Deelnemers zijn nooit klaar om te leren als de leerkracht niet klaar is om te doceren.
      Oplossing: Het is belangrijk om zeer vertrouwd zijn met het klaarzetten en instellen van de apparatuur.Een leerkracht kan bijvoorbeeld tape op de vloer of tafel gebruiken zodat hij precies weet waar de apparatuur moet staan. Ook zou een leerkracht een handige deelnemer verantwoordelijk kunnen maken voor het opzetten van de apparatuur aan het begin van de les, terwijl de leerkracht begint met de instructie. Dit is een elegante oplossing waar beiden beter van worden.
      Voordeel: Het leren van deelnemers wordt vergroot. Deelnemers met een interesse in de technologie krijgen steeds meer vertrouwen in hun capaciteiten en worden erkend voor hun talent.

    7. Don’t 7: Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet.

      Omschrijving: De leerkracht bevindt zich meestal het dichtst bij de laptop of het digibord  en kan alles goed zien, maar deelnemers achterin de ruimte zouden dat wel eens niet kunnen zien. Het is belangrijk om in- en uit te zoomen, zodat de deelnemers het beste kunnen zien wat de leerkracht projecteert.
      Oplossing: De specificaties kunnen variëren van computer tot computer, maar ze hebben allemaal zoom functies. Op sommige computers gebruikt men “ctrl” of “command” en “+” of “-” op andere computers kan men het scrollwiel op de muis gebruiken. Als deze opties niet werken is er altijd nog een help-menu.
      Voordeel: De deelnemers zullen in staat zijn om te zien en te horen wat er gedeeld wordt. Een deelnemer als “herinneraar”aanwijzen kan ook een optie zijn.

    8. Don’t 8: Kom van de spreekstoel en laat de deelnemers stralen

      Omschrijving: Leerkrachten roepen vaak vol trots hoe interactief hun lessen wel niet zijn en hoe betrokken deelnemers zijn. Terwijl ze eigenlijk bedoelen dat ze een digibord gebruiken als beamer voor hun eigen presentaties.
      Oplossing: Er zijn vele manieren om de interactiviteit met deelnemers door het gebruik van een digibord vergroten. In plaats van projecteren en het presenteren aan studenten van hun videoclips, zou de leerkracht de deelnemers hun eigen video’s kunnen laten presenteren en bespreken.Bij groepswerk zouden de resultaten ook gedeeld kunnen worden door de groepen via het digibord te laten presenteren. Laat de deelnemers zelf een presentatie maken van de resultaten van een opdracht in plaats van het de leerkracht te laten doen. Wanneer de deelnemers weten dat hun werk zal worden gedeeld en weergegeven, voelen ze zich meer verantwoordelijk en zijn ze actiever. Een ander voorbeeld: een leerkracht liet zien hoe door gebruik van muziek en geluid de stemming van een dialoog te beïnvloeden is. Hij speelde de audio van vooraf opgenomen diaogen af  met verschillende geluiden en muziek als achtergrond. Daarna werd besproken hoe het de sfeer van het stuk werd beïnvloed.  Laat elke deelnemer of  groep hun eigen werk presenteren en laat hen zelf selecteren welk geluid dat ze willen gebruiken. Deelnemers houden van het gebruik van tools niet van het kijken naar hoe je ze gebruikt.
      Voordeel: Deelnemers vinden een interactief klaslokaal aantrekkelijker. Wanneer ze weten dat hun werk wordt gedeeld en weergegeven, investeren ze meer in hun werk. Door de schijnwerpers op deelnemers te richten laat je hen in plaats van de leerkracht schitteren.

    9. Don’t 9: Een digiboard is geen vervanging van het schoolbord.

      Beschrijving: Als een leerkracht een schoolbord/whiteboard wilt gebruiken doe dat dan, verspil dan geen lampen door alles via het digiboard te laten zien. Lampen zijn kostbaar.  Statisch maar 1 ding laten zien is verspilling en onnodig.Welk instrument gebruikt u, wanneer? Als opdrachten al in het boek staan of de deelnemer heeft deze op een andere manier al ter beschikking bijvoorbeeld op de eigen laptop dan nogmaals, zet de projector uit en spaar de lamp.
      Oplossing: Bij de ontwikkeling van lessen moet een leerkracht bepalen of het echt nodig is een digibord te gebruiken. Als de leerkracht wat woorden of een som wil laten zien, is een gewoon een bord voldoende Ook als alles al op papier, in een handout staat of al digitaal beschikbaar is. Bezint eer ge begint
      Voordeel: Er zal flink bespaard worden op stroom en lampen.

    10. Don’t 10 Een digibord is een middel, geen doel…verspil geen geld

      Beschrijving: Veel te vaak zien we dat een leerkracht het aanwezige digibord helemaal niet gebruikt of niet goed weet hoe het te gebruiken. Vaak vertrouwt een leerkracht dan op een collega. Andere leerkrachten denken juist dat je een duur digiboard nodig hebt om boeiende lessen te verzorgen. Een digiboard is een middel om een doel te bereiken.
      Oplossing: Voor het verspillen van duizenden en duizenden euro’s aan kostbare digiborden: denk na, wat je ermee wilt.  Zullen leerkrachten echt gebruik maken van deze borden. Zal een leerkracht het lesgeven verrijken op zo’n manier dat het de kosten rechtvaardigt of zijn deelnemers beter gediend door het hebben van toegang tot de technologie in eigen handen. Een school kan beginnen met slechts een digibord en eens zien wat er gebeurt. Onderzoek wijst meer en meer uit dat de prestaties van deelnemers niet hoger is in klaslokalen met digiborden(hier is veel tekst niet vertaald) Maar in het kort: bezint eer ge begint…
      Voordeel: Door goed na te denken aan wie de technologie beschikbaar wordt gesteld worden duizenden euro’s bespaard. Geef je de technologie in handen van de leerkracht of van de deelnemer?

    11. Don’t 11 GEBRUIK GEEN WATERVASTE STIFTEN! 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s