Complete dynamische site op één HTML pagina

Ik wil jullie graag laten kennismaken met iets heel bijzonders. het gaat om (de Nederlandse vertaling van) TiddlyWiki en QwikiWeb, en ik zie het als een van de meest efficiënte manieren van communiceren van informatie die ik tot nu toe ben tegengekomen. Je vindt het op:
http://www.xs4all.nl/~quadsk8l/QwikiQuickStart.htm
Gewoon het bestand downloaden en lokaal starten en je kunt ermee aan het werk. Het duurde even voordat ik het concept goed doorhad, maar toen ging er ook een wereld voor me open. Maar wat is het dan? Het gaat uit van de principes van een wiki, maar het lijkt veel meer op een (echte) website. Het unieke is dat alles staat in één HTML bestand. De makers hebben zo vernuftig gebruik gemaakt van JavaScript en stylesheets dat er daarmee iets heel bijzonders ontstaat. Overigens werkte het opslaan bij mij alleen onder Firefox, maar sommigen onder jullie zullen dat juist als een voordeel zien: weer een reden om Firefox te (gaan) gebruiken. Zelf hoop ik dat het ook onder Iexplorer goed gaat werken. Zet voor iedere leerling een eigen bestand op de server en ze kunnen aan de slag met hun website! Groot voordeel is dat je het bestand (de pagina) heel makkelijk kwijt kunt op bijv. je usb stick, zodat je overal je website bij je hebt en eraan kunt werken. Na bewerking even uploaden naar een server en iedereen kan zien wat je gemaakt hebt! Uiteraard is het vooral tekst-georiënteerd, maar je kunt er toch ook plaatjes in kwijt. Titel, subtitel, alles is aan te passen. Als je eenmaal snapt hoe het werkt maak je heel snel eigen content. Ik ben benieuwd of iemand het ziet zitten om dit met leerlingen uit te proberen?
(edit met firefox)
Geef een reactie

